مشاوره : جهت ارتباط با مشاوران ساعت 10 صبح تا 9 شب ،  رزرو نوبت با هماهنگی قبلی انجام میشود . 

دکتر علی دانشور

تفاوت ژل و بوتاکس

تفاوت ژل و بوتاکس

 

 

 

 

تزریق بوتاکس و پرکننده های پوستی یا ژل ها به منظور جوانسازی صورت انجام می شود و لازم است تحت نظر متخصص متبحر و باتجربه انجام گیرد. این روش ها کم تهاجمی هستد زیرا با جراحی انجام نمی شوند ولی با یکدیگر تفاوت هایی دارند.

بوتاکس شامل باکتری هایی است که ماهیچه ها را فلج می کند و باعث می شود تا خطوط و چین و چروک های صورت کاهش یابند. بوتاکس باعث از بین رفتن چروک های دینامیک می شود.

پرکننده های پوستی یا ژل ها حاوی عناصری هستند که در نواحی مختلف صورت مانند گونه ها و لب ها تزریق می شوند تا به این نواحی حجم بدهند و چروک های استاتیک را از بین ببرند.

 

بوتاکس چیست؟

 

بوتاکس ماده خالصی از سم بوتولینوم است که از یک باکتری به دست می آید و نیاز است به مقدار کافی در نواحی مختلف صورت تزریق شود.

بوتاکس باعث مسدود شدن سیگنال های عصبی در عضلات می شود. هنگامی که این سیگنال های عصبی قطع می شوند، عضله آسیب دیده موقتا فلج می شود یا منجمد می شود و باعث کاهش یا از بین رفتن چین و چروک ها می شود.

بوتاکس و درمان های دیگری که با سم بوتولینوم انجام می شود گاهی اوقات با نام های نوروآمولدوران یا نوروکسین ها شناخته می شوند.

 

اثیرات بوتاکس چیست؟

 

بوتاکس بر روی خطوط دینامیک صورت یا خطوطی که در اثر حرکات عضلانی ایجاد می شود اثر مطلوب می گذارد. رایج ترین چروک های دینامیک، خطوط به شکل 11 در بین ابروها، خطوط افقی در پیشانی و خطوط در اطراف چشم ها هستند که این خطوط در اثر لبخند زدن، خچالت کشیدن و سایر حرکات صورت ایجاد می شوند.

بوتاکس بر روی خطوط استاتیک شامل خطوط در گونه ها و گردن تاثیری ندارد. همچنین تزریق بوتاکس دائمی نیست و نیازمند تکرار درمان ها می باشد. ماندگاری بوتاکس با توجه به نوع آن معمولا بین 3 تا 4 ماه می باشد.

 

ژل یا پرکننده پوستی چیست؟

 

ژل ها موادی هستند که به منظور افزایش حجم در زیر پوست تزریق می شوند.

مواد مورد استفاده در پرکننده های پوستی عبارتند از:

  • هیدروکسی آلپاتیت کلسیم، که یک ترکیب معدنی در استخوانها است.
  • اسید هیالورونیک که در برخی از مایعات و بافت های موجود در بدن یافت می شود و باعث افزایش چربی پوست می شود.
  • Polyalkylimide یک ژل شفاف است که با بدن سازگار است.
  • اسید Polylactic، که پوست را تحریک می کند تا کلاژن بیشتری تولید کند.
  • میکروسپورهای پلی متیل متاکریلات (PMMA) که نوعی پرکننده نیمه دائمی می باشد.

 

کاربرد ژل ها چیست؟

 

تزریق ژل در موارد زیر کاربرد دارند:

  • حجم دادن به لب ها
  • افزایش یا پر کردن مناطق کم عمق روی صورت
  • کاهش یا از بین رفتن چین و چروک در زیر چشم
  • از بین رفتن چروک های استاتیک در اطراف دهان و در امتداد گونه ها. این چروک ها در اثر از دست رفتن کلاژن در پوست ایجاد می شوند.

 

 

نتیجه گیری

 

به طور خلاصه، تفاوت بین بوتاکس و ژل عبارتند از:

بوتاکس: عضلات را به منظور از بین رفتن چین و چروک ها موقتا فلج می کند که معمولا در قسمت  بالایی چهره مانند پیشانی و اطراف چشم ها استفاده می شود.
پرکننده های پوستی یا ژل ها: از اسید هیالورونیک و مواد مشابه استفاده می کنند تا به نواحی صاف صورت حجم دهند که  شامل رفع چین و چروک اطراف دهان، حجم دهی به لب هامی باشد.
نتایج بوتاکس 3 تا 4 ماه ماندگار است اما نتایج تزریق ژل بسته به نوع آنها بین 6 تا 24 ماه دوام دارد.

از آنجا که بوتاکس و ژل ها برای کاربردهای مختلفی طراحی شده اند، گاهی اوقات می توانند در یک روش ترکیبی استفاده شوند. برای مثال، فردی ممکن است از بوتاکس برای اصلاح خطوط بین چشم و از ژل ها برای اصلاح خطوط لبخند در اطراف دهان استفاده کند.

 

 

با آرامش و اعتماد، مراقبت از سلامتی بینی خود را به ما بسپارید. دکتر جراح بینی با تجربه و تخصص خود، آماده است تا به شما در مسیر بهبودی و زیبایی بینیتان همراهی کند. برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید. تیم ما آماده پاسخگویی به سوالات شماست.