مشاوره : جهت ارتباط با مشاوران ساعت 10 صبح تا 9 شب ،  رزرو نوبت با هماهنگی قبلی انجام میشود . 

دکتر علی دانشور

هر آنچه درباره جراحی بینی بدون بیهوشی باید بدانید!

هر آنچه درباره جراحی بینی بدون بیهوشی باید بدانید!

جراحی بینی متداول‌ترین نوع جراحی زیبایی است. گاهی اوقات افراد به دلیل ترس از بیهوش شدن و یا عوارض بیهوش شدن، از این عمل صرف‌نظر می‌کنند. از جمله سؤالاتی که در اینجا پیش می‌آید این است که آیا عمل جراحی بینی بدون بیهوشی امکان‌پذیر است یا خیر؟ جراحی بینی بدون بیهوشی چگونه انجام می‌شود؟ در این مقاله به پاسخ این قبیل سوالات خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

انواع بیهوشی در عمل جراحی بینی

جراحی بینی در عمق‌های مختلفی می‌تواند انجام شود. عمل بینی با بی‌حسی موضعی، جراحی بینی با آرام‌بخش وریدی و جراحی بینی با بیهوشی از متداول‌ترین روش‌های جراحی بینی است. هرکدام از روش‌های بالا مضرات و مزایا خاص خود را به دنبال دارند؛ مانند تنوع در هزینه، میزان هوشیاری بیمار در حین و بعد از عمل، میزان امنیت و عوارض جانبی که بعد از عمل برای بیمار رخ می‌دهد. از آنجایی که عمل بینی یک عمل در دسته عمل‌های زیبایی و غیر اورژانسی می‌باشد، قبل از عمل دکتر معالج معاینات و تست‌های مختلفی بر روی بیمار انجام می‌دهد. با بیمار در مورد بهترین روش و مناسبت‌ترین حالت جراحی بینی صحبت می‌شود. با تشخیص پزشک متخصص می‌توان جراحی بینی بدون بیهوشی انجام داد. انواع بیهوشی عبارتند از:

موضعی: در این روش، فقط یک ناحیه‌ی خیلی کوچک بی‌حس شده و این فرآیند با تزریق یک بی‌حس‌کننده‌ی موضعی انجام می‌شود.

منطقه‌ای: در این روش از بی‌حسی، منطقه‌ای از بدن که نیاز به عمل دارد بی حس می‌شود و این بی‌حسی به وسیله تزریق یک بی‌حس کننده انجام می‌شود.

بیهوشی عمومی: در این روش از بیهوشی، بیمار به طور کلی بیهوش می‌شود و هوشیاری خود را به طور کامل از دست می‌دهد.

کدام نوع بیهوشی بهتر است؟

به طور معمول جراحی بینی یا به صورت بدون بیهوشی انجام می‌شود یا به صورت جراحی با بیهوشی عمومی، در اغلب موارد بیمار خود می‌تواند درباره بیهوشی تصمیم‌گیری کند. البته ممکن است در شرایط خاصی بیمار حق انتخاب نداشته باشد. بر اساس یک اصل کلی اگر بینی شما نیاز به تغییرات کلی نداشته باشد از روش جراحی بدون بیهوشی و اگر تغییرات زیاد و زمان عمل بالا باشد، حتماً به بیهوشی کامل بیمار برای عمل نیاز است.

جراحی بینی بدون بیهوشی چگونه انجام می‌شود؟

معمولاً برای جراحی بینی بدون بیهوشی از بی‌حس کننده‌های موضعی استفاده می‌شود. به همین خاطر جراحی بینی با استفاده از این روش خطرات جراحی‌های معمولی را ندارد. در حالت کلی می‌توان گفت از بیهوشی زمانی استفاده می‌شود که فرآیند بیهوشی طولانی باشد. بعضی از عمل‌های بینی نیاز به بیهوشی دارد مانند جراحی انحراف تیغه بینی که فرآیند بیهوشی زمان زیادی طول می‌کشد.

جراحی بینی با بی‌حسی موضعی

استفاده از مواد بیهوشی می‌تواند عوارض بدی بر روی بیمار بگذارد، به همین دلیل، پزشک جراح در اکثر مواقع روش بی‌حسی موضعی را به جای استفاده از جراحی همراه با بیهوشی پیشنهاد می‌دهد. به روش بدون بیهوشی، روش تامی‌ سنت نیز می‌گویند. ماده بی‌حس‌کننده در زیر پوست تزریق شده و نیازی به تزریق در رگ‌ها نیست. موادی که به زیر پوست تزریق می‌شوند حاوی لیدوکائین و اپی نفرین می‌باشند. مواد موجود در این محلول باعث بی‌حسی موضعی می‌شود و هنگام تزریق این ماده به زیر پوست، فرد در تمام مدت جراحی هیچ‌گونه دردی را احساس نخواهد کرد.

چه کسانی می‌توانند این جراحی را انجام دهند؟

تقریباً می‌توان گفت تمام افراد از این روش‌ می‌توانند استفاده کنند. این روش به خصوص برای افرادی که از بیهوشی ترس و هراس دارند، مناسب است. البته باید در نظر داشت که جراحی بینی بدون بیهوشی تنها در مواردی کاربرد دارد که زمان جراحی کوتاه است و قرار نیست تغییرات زیادی در بینی صورت بگیرد.

هزینه این نوع عمل جراحی چقدر است؟

هزینه جراحی بینی بدون بیهوشی می‌تواند متغیر باشد. برای اطلاع از هزینه این نوع جراحی می‌توانید به پزشک معالج خود مراجعه نمایید تا از هزینه‌ها اطلاع پیدا کنید. پزشک پس از معاینات مختلف زمان و هزینه عمل جراحی بینی را به شما اطلاع خواهد داد.

نکات مهم قبل از جراحی بینی

نکات مهمی که نیاز است قبل از جراحی بینی رعایت کنید عبارتند از:

– حتماً روز قبل از جراحی کمی پیاده‌روی کنید.

– حتماً شب قبل از جراحی غذای سبک مصرف کنید.

– اگر داروی خاصی استفاده می‌کنید حتماً به پزشک جراح خود اطلاع دهید.

 

مزایای استفاده از جراحی بینی بدون بیهوشی

– استفاده از روش جراحی بدون بیهوشی عوارض ناشی از مواد بیهوشی را ندارد.

– به دلیل استفاده از مواد موجود در تامی سنت، هیچ‌گونه عفونتی در محل زخم ایجاد نخواهد شد، زیرا این روش خاصیت باکتریواستاتیک دارند.

– در روش جراحی بینی با بیهوشی، محل جراحی کبودی زیادی خواهد داشت. ولی در روش بدون بیهوشی محل کبودی به مراتب کمتر است.

– این روش عوارضی مانند حالت استفراغ و تهوع ندارد، حالت تهوع و استفراغ به دلیل استفاده از مواد بیهوشی معمولاً در بیماران ایجاد می‌شود.

– به دلیل تزریق ماده بی‎‌حسی در زیر پوست، این روش بسیار ایمن می‌باشد.

– این روش جراحی نیازی به اتاق عمل ندارد چراکه نیازی به تزریق بیهوشی ندارد و می‌توان عمل را در مطب انجام داد.

– فرد بیمار می‌تواند در طول زمان جراحی با دکتر همکاری لازم را داشته باشد.

– در روش بدون بیهوشی تزریق در زیر پوست انجام می‌شود ولی در روش عمل با بیهوشی ماده بیهوشی به رگ تزریق می‌شود.

 

مدت زمان انجام جراحی بینی بدون بیهوشی چقدر است؟

مدت زمان عمل بسته به نوع عمل، مهارت پزشک و شرایط بیمار می‌تواند متفاوت باشد. هرچه جراح تجربه بیشتری در جراحی بینی داشته باشد، مدت زمان عمل کمتر خواهد بود. علاوه بر عوامل بالا نوع بینی، نوع تغییرات مورد نظر بیمار، نوع پوست بیمار و … در مدت زمان انجام عمل نقش مهمی دارند. دکتر طالب زاده جراح فک و صورت در شهر رشت می‌توانند در زمینه جراحی بینی بدون بیهوشی به شما مشاوره‌های ارزشمندی را ارائه نمایند. برای رزرو نوبت معاینه با مطب ایشان در تماس باشید.