مشاوره : جهت ارتباط با مشاوران ساعت 10 صبح تا 9 شب ،  رزرو نوبت با هماهنگی قبلی انجام میشود . 

دکتر علی دانشور

تاثیر جراحی زیبایی بینی بر حس بویایی

 

 

تاثیر جراحی زیبایی بینی بر حس بویایی

 

 

یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که برای افراد، پس از جراحی بینی ایجاد می‌شود، از بین رفتن حس بویایی بعد از عمل بینی  است. معمولا این مشکل، در مواردی تشخیص داده می‌شود که فرد هیچ احساس بویایی ندارد.

در چنین مواقعی، فرد احساس می‌کند طعم چندانی از خوراکی‌ها نیز، متوجه نمی‌شود و یا هیچ بویی را احساس نمی‌کند. در این شرایط، معمولا دچار استرس و نگرانی فراوان می‌شوند.

با بروز مشکلات بویایی بعد از جراحی بینی، فرد در اولین فرصت به پزشک متخصص خود مراجعه می‌کند، تا پس از مطرح نمودن مشکل، درمان را آغاز کند.

اما تاثیر جراحی زیبایی بینی بر حس بویایی چیست؟

چرا بعضی افراد دچار مشکلات بویایی بعد از جراحی می‌شوند و بعضی دیگر هیچ مشکلی در این زمینه ندارند؟

آیا از بین رفتن حس بویایی بعد از عمل بینی، حاصل اشتباه پزشکی است؟

در ادامه به بررسی پاسخ این سوالات و علت از بین رفتن حس بویایی بعد از عمل بینی می‌پردازیم.

 

 

 

اهمیت حس بویایی در زندگی چیست؟

شاید در ابتدا، احساس کنید که از بین رفتن حس بویایی پس از عمل بینی، چندان مشکل جدی نیست و نیازی به بررسی تاثیر جراحی زیبایی بینی بر حس بویایی وجود ندارد؛ اما با نگاهی دقیق‌تر متوجه خواهید شد که بویایی، یکی از مهم‌ترین حس‌های پنج‌گانه در بدن انسان است.

معمولا، درک طعم و مزه خوراکی‌ها، ارتباط مستقیمی با بویایی دارد. احساس شادی و حس آرامش با استنشاق برخی رایحه‌ها، کاملا مرتبط است. با از بین رفتن حس خوشایند بویایی بعد از عمل بینی فرد دچار مشکلات روحی می‌شود.

در واقع این اختلال، فقط آسیب روحی به فرد تحمیل نمی‌کند، بلکه سیستم ایمنی بدن او را نیز، به خطر می‌اندازد. زمانی که گاز نشت می‌کند، جایی آتش می‌گیرد و یا غذایی فاسد می‌شود، این حس بویایی است که مانند زنگ هشدار، شما را نسبت به خطر آگاه می‌کند؛ اما زمانی که به‌دلیل عمل بینی عروسکی یا جراحی فانتزی بینی، دچار اختلال در بویایی شده باشید، هیچ‌یک از این اتفاقات برای‌تان زنگ خطر نیست.

پس طبیعی است که تاثیر جراحی زیبایی بینی بر حس بویایی، اهمیت زیادی دارد و لازم است، با بررسی مشکلات بویایی بعد از جراحی بینی، از بروز آن پیشگیری کنید.

 

 

 

 

سیستم بویایی انسان چگونه عمل می‌کند؟

حس چشایی و حس بویایی، دو حس تشخیصی شیمیایی در انسان است. داخل بینی انسان، رشته‌های ریز و منظمی وجود دارد که به عصب بویایی متصل هستند.

عصب بویایی، دارای سلول‌های تشخیص‌دهنده بو است. احساس بو در انسان، زمانی ایجاد می‌شود که مولکول‌های رایحه، به رشته‌های عصبی و عصب بویایی می‌رسند. در چنین شرایطی، حس بویایی انسان تحریک می‌شود و‌ با مخابره اطلاعات به مغز، بو در انسان احساس می‌شود. اختلال در هر بخش از این سیستم، نتیجه‌ای جز کاهش حس بویایی نخواهد داشت. تاثیر جراحی زیبایی بینی بر حس بویایی نیز بر اثر اختلال در عملکرد همین سیستم ایجاد می‌شود.

 

 

 

 

 

چرا پس از عمل زیبایی بینی حس بویایی کم می‌شود؟

اگر بخواهید مشکلات بویایی بعد از جراحی بینی را بررسی کنید، باید نگاهی به عملکرد سیستم بویایی بیاندازید. پس از جراحی فانتزی بینی یا عمل زیبایی بینی، معمولا به میزان قابل مشاهده‌ای تورم در داخل بینی ایجاد می‌شود. همین تورم، موجب اختلال در عملکرد رشته‌های عصبی بویایی و سیستم بویایی می‌شود. معمولا با تورم، جریان هوا به داخل بینی از بین رفته و رسیدن مولکول‌های رایحه به رشته‌های عصبی بویایی نیز، مختل می‌گردد. همین اختلال در پروسه بویایی کافی است که فرد دچار مشکلات بویایی بعد از جراحی بینی شود.

معمولا تجربه چنین شرایطی را در زمان سرماخوردگی، آنفولانزا و تست مزه‌های تند مثل فلفل، دارید. در این موارد نیز، به‌دلیل تورم در ناحیه داخلی بینی، احساس بویایی ضعیف می‌شود.

 

 

 

 

 

آیا حس چشایی و بویایی به هم مرتبط است؟

یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که پس از جراحی رینوپلاستی بینی ایجاد می‌شود، کاهش حس بویایی در افراد است و تاثیر جراحی زیبایی بینی بر حس بویایی امری اثبات‌شده ‌است.

معمولا با کاهش حس بویایی، حس چشایی نیز ضعیف می‌شود. به‌دلیل ارتباط این دو حس با یکدیگر، آسیب به حس بویایی، حس چشایی را نیز تضعیف می‌کند.

تاثیر جراحی زیبایی بینی بر حس بویایی و سپس چشایی، اعمال می‌شود؛ زیرا معمولا برای درک مزه‌ها، بدن از حس چشایی استفاده می‌کند، اما حس بویایی نیز مکمل درک این مزه‌ها است؛ زیرا حس چشایی در ابتدا، از طریق حس بویایی بروز می‌کند. بسیاری از مراجعه کنندگانی که از کاهش حس چشایی شکایت دارند، پس از مراجعه متوجه اختلال در حس بویایی‌شان می‌شوند.

 

 

 

 

 

 

تحلیل نتایج حاصله از بررسی تاثیرات جراحی بینی بر حس بویایی چیست؟

طی شیوع مشکلات بویایی بعد از عمل بینی، تحقیقاتی در زمینه بررسی این مشکل آغاز شد. در این تحقیق، افرادی که کاندید جراحی بینی بودند، مورد ارزیابی قرار گرفتند.

نتیجه این ارزیابی قبل از عمل بینی، نشان از نرمال بودن اکسیژن رسانی بدن و حس بویایی در این افراد بود. پس از انجام جراحی زیبایی بینی، در اولین هفته، ۸۷/۵% از افراد، دچار آنوزمی یا نابویایی شدند و تقریبا اکثر افراد، هیچ حس بویایی نداشتند. این وضعیت تا چند هفته ابتدایی پس از عمل رینوپلاستی ادامه پیدا کرد.

پس از گذشت ۶ هفته،  تقریبا ۸۰% افرادی که تحت عمل زیبایی بینی قرار گرفته بودند، دچار نابویایی خفیف تا متوسط بودند. در واقع، پس از عمل زیبایی بینی، این افراد چندان بویی احساس نمی‌کردند. اما پس از گذشت ۶ ماه از عمل زیبایی بینی، بویایی اکثر افراد به حالت نرمال بازگشت. اما دلیل این تغییرات چه بود؟ در ادامه، به بررسی علل از بین رفتن حس بویایی پس از عمل بینی  می‌پردازیم.

ارتباط پولیپ بینی و مشکل سینوزیت و کاهش حس بویایی

یکی از مشکلاتی که حس بویایی را دچار اختلال می‌کند، پولیپ بینی است. معمولا با ایجاد پولیپ، اختلالی در رشته‌های عصبی بویایی ایجاد می‌شود و انتقال اطلاعات حاصل از مولکول بو، عصب شنوایی و مغز را، دچار اختلال می‌کند. همین موضوع، موجب بروز اختلال بویایی در فرد می‌شود. با بررسی دقیق ساختمان بینی و محل ایجاد پولیپ، پزشک متخصص باتجربه، می‌تواند اقدام به عمل پولیپ بینی نماید. معمولا مدتی پس از جراحی پولیپ بینی، فرد با برگشت حس بویایی مواجه می‌شود که بسیار رضایت‌‌بخش و خوشحال‌کننده است.

 

 

 

از بین رفتن حس بویایی بعد از عمل بینی تا چه سطحی، طبیعی است؟

تاثیر جراحی زیبایی بینی بر حس بویایی بدیهی است؛ اما مشکلات بویایی بعد از جراحی بینی، عموما ۶ ماه بعد از انجام جراحی بهبود پیدا می‌کند. تحقیقاتی که انجام شده نیز همین مدت زمان را تایید می‌کند؛ اما در بعضی از موارد که عمل بینی عروسکی یا جراحی فانتزی بینی انجام شده‌است، به‌دلیل کوچک شدن بیش از اندازه بینی و تورم و آسیب به سیستم بویایی، فرد هیچ‌گاه شانس بهبودی و برگشت حس بویایی را نخواهد داشت.

به‌دلیل همین موضوع، توصیه می‌شود که فقط در صورت صلاح‌دید پزشک، اقدام به انجام عمل بینی عروسکی یا جراحی فانتزی بینی نمایید. کوچک نمودن بیش از اندازه بینی، اصلا توصیه نمی‌شود!!!

 

 

 

 

آیا تاثیر جراحی زیبایی بینی بر حس بویایی مشکلی رایج است؟

از بین رفتن حس بویایی بعد از عمل بینی، بسیار رایج است. اما این اختلال، معمولا پس از گذشت ۶ هفته بهبود پیدا می‌کند. هر چند، ممکن است زمان بهبودی تا ۶ ماه نیز به‌طول انجامد. معمولا پس از عمل بینی عروسکی و جراحی فانتزی بینی، به‌دلیل تورم ناشی از عمل، اختلالات بویایی، طبیعی است. پس از بهبود زخم‌های ناشی از عمل جراحی و کاهش تورم آن، حس بویایی به مرور بازمی‌گردد. مشکل از جایی آغاز می‌شود که در زمان عمل زیبایی بینی، به عصب بویایی فرد آسیبی وارد شده باشد. در چنین شرایطی، اختلال در حس بویایی تقریبا همیشگی می‌شود و درمان چندانی ندارد.

 

 

آیا حس بویایی همیشه بعد از جراحی بینی باز می‌گردد؟

شاید برایتان جالب باشد که بدانید، اختلال در حس بویایی پس از جراحی بینی، در موارد بسیاری بهبود می‌یابد. شما می‌توانید با اقدامات کنترلی، برگشت حس بویایی را تسریع کنید.

طرز خوابیدن بعد از عمل بینی را یاد بگیرید و سعی کنید به میزان کافی استراحت کنید. شیب مناسبی برای تخت خواب‌تان درنظر بگیرید. مصرف نمک را تا مدتی بسیار محدود کنید و مصرف نوشیدنی را بسیار افزایش دهید.

اصلا فعالیت بدنی سنگین (مانند ورزش‌های سنگین و طولانی) نکنید و فعالیت‌هایی که موجب خم شدن شما و جمع شدن خون در ناحیه سر می‌شود را فراموش کنید.

 

 

چطور می‌توان از خطر اختلال بویایی پس از جراحی بینی پیشگیری کرد؟

همان‌طور که گفته شد، تاثیر جراحی زیبایی بینی بر حس بویایی انکارناپذیر است. تنها راهی که برای پیشگیری از خطر اختلال بویایی می‌توانید استفاده کنید، تحقیق کافی در خصوص تخصص و تجربه پزشکی است که برای انجام جراحی فانتزی بینی انتخاب می‌کنید.

با انتخاب پزشک باتجربه و مورد اعتماد، می‌توانید با خیالی آسوده عمل بینی عروسکی را به او بسپارید و نگران از بین رفتن حس بویایی بعد از عمل بینی نباشید.

 

 

 

آیا مشکلات بویایی بعد از جراحی بینی حاصل اشتباه پزشکی است؟

انتخاب پزشک متخصص برای انجام عمل زیبایی بینی، یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که پس از تصمیم‌گیری به عمل زیبایی بینی، باید به آن بپردازید. اهمیت انتخاب پزشک، در نتیجه جراحی زیبایی، تنها به ظاهر بینی محدود نمی‌شود.

اثراتی که انتخاب یک پزشک غیرمتخصص و بی‌تجربه در زمینه سلامتی فرد می‌گذارد، جبران‌ناپذیر است. بسیاری از افراد کاندید جراحی زیبایی بینی، پس از انجام جراحی، دچار مشکلات تنفسی و بویایی شده‌اند.

خروپف‌های بلند، آپنه خواب، اختلال تنفسی، سردرد و گاهی میگرن، بر اثر کاهش اکسیژن رسانی بدن ایجاد می‌شود. با جراحی ناموفق بینی، این مشکلات بسیار رایج است. معمولا رفع چنین اختلالاتی، پرهزینه و گاهی غیرممکن است.

پس بهتر است برای پیشگیری از بروز چنین مشکلاتی، قبل از انتخاب پزشک برای جراحی زیبایی بینی، حتما تحقیق کنید و بهترین و باتجربه‌ترین پزشک را برای جراحی بینی‌، انتخاب کنید.

 

 

 

ریسک از بین رفتن حس بویایی در کدام مدل بینی بیشتر است؟

اگر بخواهید تاثیر جراحی زیبایی بر حس بویایی بعد از عمل بینی را بررسی کنید، لازم است بینی‌هایی که ریسک این اختلال را بیشتر می‌کنند، بشناسید.

هر چه بینی کوچک‌تر باشد، اختلالات تنفسی و بویایی بیشتری را برای فرد ایجاد می‌کند. معمولا در زمان مراجعه به پزشک، بسیاری از افراد خواهان کوچک نمودن بینی خود هستند. افرادی که طرفدار عمل بینی عروسکی و جراحی فانتزی بینی هستند، بدون توجه به بحث سلامت تنفس و بویایی، اصرار به کوچک نمودن بینی دارند.

معمولا پزشکان باتجربه، در چنین شرایطی اصلا تسلیم خواسته فرد متقاضی نمی‌شوند؛ اما پزشکان زیادی نیز وجود دارند که با اصرار فرد، وقت عمل بینی عروسکی و فانتزی را تعیین می‌کنند.

معمولا حاصل چنین جراحی‌های زیبایی غیراستانداردی، خروپف‌های شبانه، آپنه خواب، اختلال در سلامتی، کاهش حس بویایی و … خواهد بود.

پس در صورتی‌که پزشک متخصص شما، در جلسه مشاوره قبل از عمل، توصیه‌ای مبنی بر محدودیت کوچک نمودن بینی کرد، آن را بپذیرید و آگاه باشید که نتیجه کوچک نمودن بینی بیش از اندازه، چیزی جز اختلال در سلامتی و زندگی عادی شما نخواهد بود.

 

 

 

آیا درمانی برای اختلال بویایی بعد از جراحی بینی وجود دارد؟

برای پاسخ به این سوال، لازم است بررسی‌های دقیقی از سیستم بویایی فرد و ساختمان بینی انجام شود. با بررسی مطلوب ساختمان تنفسی فرد، امکان مشاهده وضعیت دقیق‌تری وجود دارد. با عکس‌برداری از بینی، پزشک متوجه مشکل اصلی که موجب اختلال بویایی شده‌است، خواهد شد.

بعد از این مرحله، در صورتی‌که تورم و پولیپ بینی علت ایجاد اختلال و بروز مشکلات بویایی بعد از جراحی بینی باشد، پزشک با تجویز داروهای استروئیدی به‌صورت قرص و اسپری، درمان را آغاز می‌کند؛ اما در صورتی‌که مشکلات بویایی بعد از جراحی، به‌دلیل آسیب به عصب بویایی ایجاد شده باشد، چندان قابل درمان نیست.

اما تشخیص به‌موقع این مشکل، شانس درمان را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. معمولا تاثیر جراحی زیبایی بینی بر حس بویایی، بسیار رایج است. اما ماندگاری آن تقریبا در موارد محدودی اتفاق می‌افتد.

 

 

آیا به‌دلیل ریسک کاهش بویایی باید جراحی زیبایی بینی را فراموش کرد؟

عده زیادی با مطالعه این مطلب، احساس می‌کنند که جراحی زیبایی بینی و ظاهر جذاب آن، به کاهش بویایی و اختلال در یکی از لذت‌بخش‌ترین حس‌های پنج‌گانه انسان، نمی‌ارزد. در پاسخ به چنین افرادی باید گفت، هرچند تاثیر جراحی زیبایی بینی بر حس بویایی انکار ناپذیر است. اما، ریسک مشکلات این‌چنینی در بسیاری از جراحی‌ها وجود دارد.

شما تنها با تحقیق کافی و انتخاب پزشک باتجربه، می‌توانید ریسک بروز این مشکل را تا حد بسیار زیادی کاهش دهید. آگاه باشید که درصد بالایی از افراد درگیر با مشکلات بویایی پس از جراحی، با گذشت مدت زمان مشخصی، بهبود یافته‌اند و تعداد بسیار محدودی دچار اختلال دائمی در حس بویایی شده‌اند.

 

 

عمل بینی گوشتی :

 بینی گوشتی به بینی گفته می شود که درغده های سباسه در آن فعال است و دارای ضخامت پوست آن زیاد است.

(برای اطلاعات بیشتر در مورد جراحی بینی گوشتی بر روی کلمه بینی گوشتی کلیک کنید )

 

با آرامش و اعتماد، مراقبت از سلامتی بینی خود را به ما بسپارید. دکتر جراح بینی با تجربه و تخصص خود، آماده است تا به شما در مسیر بهبودی و زیبایی بینیتان همراهی کند. برای دریافت مشاوره و اطلاعات بیشتر، با ما تماس بگیرید. تیم ما آماده پاسخگویی به سوالات شماست.